ترنم گل سرخ
این وبلاگ سعی در اطلاع رسانی نکات مثبت زندگی در ژاپن دارد.
Thursday, January 04, 2007
آداب و رسوم ژاپنی و سال نو ژاپنی
ژاپنیها هم برای تعطیلات سال نو برنامه های مخصوص به خودشون رو دارند. برای بسیاری از اونها اولین برنامه رفتن به معبد هست البته این موضوع داره کم کم تغییر می کنه. علاوه بر این در طول تعطیلات برای دیدن بستگان و فامیل به خانه همدیگر می روند و برای همدیگر عیدی می برند. عیدی سال نو برای بچه ها پول هست که داخل پاکتهای کوچکی می گذارند و به آنها می دهند.

یکی دیگر از آداب و رسوم ژاپنی ها خوردن غذاههای مخصوص سال نو در کنار خانواده می باشد. البته نوع این غذاها تنوع زیادی دارد ولی چیزی که در بیشتر ژاپن ثابته غذای "زونی" zoni هست که به همراه "موچی" یا کیک برنج مصرف می شه. روش سنتی تهیه کردن کیک برنج نیاز به کار گروهی داره که تقریبا" 4 تا 5 ساعت طول می کشه. البته این روزها انواعی که توسط کارگاههای ماشینی تهیه می شه به فراوانی و به صورت تازه و خشک در اکثر سوپرمارکتها پیدا می شه.

برنج مخصوص خیسانده شده رو کمی می پزند. سپس خوب می کوبند که چیزی کاملا" چسبنده و یکدست بدست می آد. در واقع طعم خاصی نداره و در بعضی موارد داخل اونها رو با لوبیای پخته و یا چیزای دیگه پر می کنند. خیلیها هم دوست دارند که اون رو داخل غذا بیندازند بعد از اینکه کمی نرمتر شد بخورند. زمانی که این کیک رو توی غذا های سوپ مانند می اندازند چسبندگی اون چند برابر می شه.

جالبه که بدونید هر ساله تعداد 4 تا 7 نفر از افراد مسن در اثر خفگی که از چسبیدن این کیک برنجی ایجاد شده، جون خودشون رو از دست می دند. آمار امسال هم حکایت از خفه شدن 4 نفر و صدمه دیدن 7 نفر به طرز خیلی جدی دارد.

1 Comments:
Anonymous Anonymous said...
جالبه که این سنت پول دادن تو ژاپنم هست .آخه ظاهرا فقط تو خاورمیانه هست که سنت پول دادن هست.راستی اگه این غذا اینقدر خطرناک حتما باید خیلی خوش مزه باشه که خودشون و به آب و آتش میزنن برای خوردنش.