ترنم گل سرخ
این وبلاگ سعی در اطلاع رسانی نکات مثبت زندگی در ژاپن دارد.
Friday, December 22, 2006
بازدید از کارخانه تویوتا
هفته پیش با تماسی که با کارخانه تویوتا (واحد کیوشو) گرفته بودیم، امروز رو برای بازدید از کارخانه رزرو کرده بودیم. خیلی جالب بود به دیدنش می ارزید. تور ما از ساعت 12:50 شروع شد و حدود 85 دقیقه طول کشید. با اینکه گفته بودند با خودتون مترجم بیارید ما نبرده بودیم. تجربه های قبلی می گفتند که بهتره نبرید. خلاصه این که یکی از دوستان ایرانی زحمت این کار رو کشید و فکر می کنم بهتر از یک مترجم ژاپنی برای ما مفهوم رو رسوند. پس بهتر شد.

برنامه ریزی بازدیدشون خیلی جالب بود. بازدید از کارخانه برای هر کسی امکان پذیر هست. فقط از سه ماه تا یک هفته قبل از بازدید باید با دفتر اونجا تماس گرفته بشه و بازدید رزرو بشه. (با توجه به اینکه توی ژاپن چیز مجانی نمی تونید پیدا کنید جالبه که بدونید اینجا نیازی به تهیه بلیط نداره). قبل از بازدید فیلم کوتاهی رو از مراحل تولید برای ما پخش کردند. جالب این بود که این فیلم طوری فیلمبرداری شده بود که به نظر می رسد که ما داخل ماشین هستیم و مراحل شستشو و رنگ و مونتاژ روی اون داره انجام می شه. بعد ما رو با اتوبوس به داخل کارخانه هدایت کردند. بخشهای مختلف رو به ما نشون دادند. بازدید از سالن مونتاژ قسمت اصلی بازدید بود و یک ساعت طول کشید.

جالبه که بدونید روزانه 1800 ماشین توی اون سالن مونتاژ می شدند که این کار در دو شیفت کاری صورت می گرفت. کل زمانی که یک ماشین سالن مونتاژ رو طی می کرد چیزی در حدود 5 ساعت و کل زمان ساخت یک ماشین (از مرحله پرس، جوشکاری، رنگ تا مونتاژ و تایید نهایی) هم چیزی در حدود 19 ساعت طول می کشید. قسمت زیادی از کار توسط روباتها انجام می شد ولی با اینحال تقریبا" 6000 نفر مشغول کار بودند که بدون کوچکترین استراحتی به کار مشغول بودند.