ترنم گل سرخ
این وبلاگ سعی در اطلاع رسانی نکات مثبت زندگی در ژاپن دارد.
Wednesday, November 01, 2006
اونسن، اوفرو

یکی از مرسوم ترین آداب و سنن در ژاپن، استفاده از چشمه های آبگرمه که به چشمه ها " اونسن"*گفته می شه. در طراحی فضای اطراف اونسنها خیلی دقت می کنند و تا جای ممکن سعی می کنند اونسن ها رو به طور طبیعی در دل طبیعت در محوطه های پر جاذبه بسازند. انواع دفترچه های راهنما، سایت های اینترنتی و تبلیغات تلویزیونی همراه با آدرس دقیق و امکانات مکانهایی که اونسن داره درکنار رستورانهای سنتی و معروف ژاپنی در دسترس مردم وجود داره که بیشتر در حومه شهرها قرار دارند. حتی بعضی از هتلهای داخل و خارج شهر دارای چندین نوع مختلف اونسن با ترکیب مواد معدنی مختلف اند و معمولا هم به صورت خانوادگی وعمومی آقایان و عمومی خانومها وجود داره که نوع عمومی معمول و ارزونتره.

دیگری حمام هایی که وانهای مربع شکل داره که با کمک ابگرمکن مخصوصی آب اون گرم می شه که به این مجموعه "اوفورو" **گفته می شه. در زمانهای قدیم از چوب درست می شده اما حالا از نوعی پلاستیکه. در اصل "اوفورو" برای حمام کردن و شستشونیست بلکه برای احساس آرامش و از بین بردن خستگی روزانه استفاده می شه و قبل از اینکه داخل اوفرو بشند خودشون رو می شورند.

از مهمترین خصوصیات خونه های ژاپنیه حتی اگه خیلی کوچیک باشه اینه که حتما باید اوفر داشته باشه اگه نباشه اون خونه خیلی طرفدار نداره برای مثال از بین خونه ای خیلی ارزون و بدون اوفرو و خونه ای قیمت بالا و همراه با اوفرو، حتما مورد دوم رو انتخاب می کنند.

طرز استفاده از افورو به این صورته که معمولا هفتگی آب اون رو عوض می کنند. وان های اوفرو طوری ساخته شدند که با یکبار پر کردنش میتونی تا هر چند بار که بخوای آب داخل وان رو گرم کنی بدون اینکه نیازی به عوض کردن آب باشه. علاوه بر این در همه فروشگا ه ها در قسمت لوازم بهداشتی یکسری پودرها و ترکیبات معدنی رنگی و خوشبویی فروخته می شه که با استفاده از اون ها می شه شرایط چشمه های آب گرم رو ایجاد کرد.

وجالبه که شنیدم یکی از رازهای طول عمر ژاپنی ها استفاده هر روز و مداوم از اوفرو ست.طوری که سنسه (معلم) کلاس ژاپنی ام پاش در رفته بود و مدتی بسته بود و هر وقت احوالش رو می پرسیدی با حالتی نگران می گفت که چقدر از اینکه نمی تونه راحت از اوفرو استفاده کنه ناراحت بود و روزی که قرار بود باند پاش رو باز کنه خیلی خوشحال بود و همش می گفت دیگه راحت می تونم برم تو اوفرو.

این رو هم بگم که آب تمییز اول همیشه مال مرد خونه ست.

واقعا مردم ژاپن خیلی به فکر سلامتی خودشونند.

Onsen 温泉*

Ofuro 風呂**

2 Comments:
Anonymous Anonymous said...
سلام. چه عجیب. خانم ها که حساس ترند. توی ژپن مرد سالاری از نوع بد خیم وجود داره

Anonymous Anonymous said...
فکر نمی کردم جامعه ژاپن اینقدر مردسالر باشه.جالب بود