ترنم گل سرخ
این وبلاگ سعی در اطلاع رسانی نکات مثبت زندگی در ژاپن دارد.
Wednesday, June 07, 2006
Umeboashi

یکی از دوستان ایرانی که مدت 10 سالیه ژاپن زندگی می کنه و از ژاپن خوشش نمی آد چند وقت پیش می گفت من هر جای دنیا که برم فقط و فقط دلم برای "اومه باشی" ژاپن تنگ می شه و نه چیز دیگه ای.

اومه باشی میوه درخت اومه هست که شور انداخته شده. اومه یا همون زردآلوی ژاپنی درختی هست خیلی شبیه زردآلوی خودمون با گلهای سفید، زرد و صورتی که خیلی زودتر از ساکورا باز می شند و و درخت غرق گل توی اون موقع بسیار محسور کننده هست. مزه میوه ش با زردآلو ایران خیلی تفاوت داره.

از میوه نیمه رسیده اش که سبز و ترشه برای تهیه اومه باشی استفاده می کنند. روش سنتی تهیه اش هم به این صورته که اومه ها رو میذارند کمی خشک می شه و بعد از فشرده کردن با نمک مخلوط کرده داخل ظرفهای مخصوص نگهداری می کنند. این روش کمی دردسر داره و علاوه بر این آلودگی قارچی هم در بسیاری از موارد پیش میاد .

اخیرا" اومه باشی با استفاده از سرکه و شکر(البته از نوع کریستال که خیلی شبیه نبات خودمون هست) تهیه می شه. به ازای هر یک کیلو میوه تازه اومه، یک کیلو شکر و 1.8 لیتر سرکه استفاده می کنند. برای اینکه ترشی درست شده خوب جا بیفته حداقل چند ماه لازمه. خود ژاپنی ها بعد از 6 ماه مصرف می کنند. معمولا" رنگ اومه باشی تهیه شده قرمز خوشرنگه که ازش برای تزیین غذاها استفاده می کنند و جالبه که میگند اگه یه دونه اومه باشی وسط برنج باشه میشه مثل پرچم ژاپنه.

مزه اومه باشی ترش و شوره و اینطور که خودشون میگند خیلی خاصیت داره.