ترنم گل سرخ
این وبلاگ سعی در اطلاع رسانی نکات مثبت زندگی در ژاپن دارد.
Sunday, June 25, 2006
هدیه عروسی

مطمئنن برای هر کسی پیش اومده که به عروسی دعوت بشه یا بخواد به مناسبتی هدیه ای بده و مونده باشه که حالا چی بگیره. اما از اونجا که خیلی چیزا توی ژاپن تعریف شده و حالت کلیشه ای داره (انگاری یه نفر قبلا اینها رو برای همه تعریف کرده)، در این مورد هم یعنی کادو دادن مجبور نیستی که کلی با خودت کلنجار بری که چی بگیرم و چی ببرم که طرف خوشش بیاد. برای موارد زیر توی ژاپن رسمه که بیشتر پول می دند تا چیزای دیگه:

هدیه عروسی (ککون ایی وای)،

موفقیت در امتحانات ورودی دانشگاه (نیو گاکو ایی وای)،

فارغ التحصیلی (سوگیو ایی وای) و

برای عرض تسلیت وهمدردی با صاحب متوفی (اکووتن).

اما برای تولد نوزاد (شیوسان ایی وای) معمولا لباس نوزاد و اسباب بازی، برای روز های پدر و مادر معمولا" لباس و برای روزهای ولنتاین و سفید شکلات مرسوم هست.

علاوه بر این در ماه های جولای و دسامبر دانشجویان یا کارمند هایی که قبلا با استاد یا رئیسی کار می کردند به عنوان قدرشناسی خوراکی می برند که خیلی بسته بندی های قشنگی دارند و معمولا شامل میوه، نوشیدنی، چای سبز، قهوه، حوله، صابون و....

اما قسمت جالبتر قضیه بر می گرده به پرداخت پول. توی همه فروشگاهها پاکت هایی به این منظور وجود داره که براساس رنگ و شکل اونها موارد استقاده متفاوتی دارند. در واقع پاکت های هر مراسم دارای تزیینات خاص خودشونند. پاکت های عروسی، تبریک موفقیت و فارغ التحصیلی روبانهای قرمزو سفید یا طلایی و نقره ای یا ترکیبی از اینها رو دارند. با این تفاوت که روبانهای پاکت عروسی انتهاشون قطع شده به این عقیده که هر آدمی فقط یکبار ازدواج میکنه و با امید اینکه هیچ وقت به جدایی ختم نشه و گره اش (گره ملوانی) هم خیلی محکمه و تقریبا نمیشه به راحتی بازش کرد.در صورتی که اون یکی پاکت گره روبانش گره معمولیه و با کشیدن انتهای یکی از روبانها باز می شه.

و پاکت های عرض تسلیت و همدردی گره ش مثل گره ایه که پاکت پول عروسی داره ولی رنگ روبانهاش سیاه و سفید یا بنفشه.

از اینها جالبتر نوع و کیفیت پاکتها نشون دهنده مقدار پول داخل اونها هم هست. یعنی در اصل روی جلد پاکتها توی فروشگاه نوشته چقدر پول مناسب این نوع پاکت هست که از چند هزار ین شروع می شه و بسته به وضعیت مالی شخص و میزان نزدیکی به شخص تعیین می شه. مثلا گاهی رئیس محل کار عروس یا داماد مبلغی بیش از 200هزار ین می پردازند.

البته بعضی نزدیکان به عنوان هدیه عروسی لوازم خونه هم می برند اما پول خیلی رسمی تره.

این رو هم باید اضافه کنم که مراسم عروسی و عزا از مراسم فوق العاده پرهزینه در ژاپن هستند و رفته رقته مردم تلاش می کنند تا مختصر برگزار کنند.

یه بار از یکی از دوستان خارجی شنیدم که از پاکتهای فوق به عنوان پاکتهای کارت پستال و تبریک (البته بدون پول) استفاده کرده بود که با تعجب ژاپنیها در مورد پذیرش پاکتها مواجه شده بود آخه اونا فکر کرده بودند که داخل پاکتها پوله .

3 Comments:
Anonymous Anonymous said...
من اولين باريست كه وبلاگ شما رو ميبينم. چه نكات خوب و مفيدي داره. از اينكه به من هم لينك دادين ممنونم.:)

Anonymous Anonymous said...
چه خوبه كه درباره ژاپن مينويسي. دونستن آداب و رسوم فرهنگهاي مختلف هميشه برام جالب بوده.
ممنون كه به من سرزدي.

موفق باشي!

Anonymous Anonymous said...
کجایی خانومی؟ نیستی؟!