ترنم گل سرخ
این وبلاگ سعی در اطلاع رسانی نکات مثبت زندگی در ژاپن دارد.
Sunday, March 05, 2006
اسکناسهاس ژاپنی

شاید شما هم مثل من مشتاقید که بدونید عکسهای روی اسکناسهای ژاپنی، چه کسانی هستند؟ اوایلی که اینجا اومده بودیم از دوستان ژاپنی پرسیدم که آیا اینها تصاویر امپراطور ژاپن با خانوادش هستند؟ البته قسمتی از مطالب رو هم از ویکی پدیا اوردم. (اسکناسهای تغییر یافته سال 2004).

اسکناس 1000 ینی: Hideyo Noguchi باکتریولوژیست ژاپنی در قرن گذشته. متولد سال 1876 که در کودکی دست چپش دچار سوختگی می شه و پس از عمل جراحی که به کمک معلم و دوستانش انجام می شه تصمیم می گیره تا پزشک بشه. عامل بیماری سیفیلیس رو پیدا کرده و در حین مطالعه در مورد تب زرد در اثر ابتلا به این بیماری در آفریقا زندگی رو وداع گفته.

اسکناس 5000 ینی: Higuchi Ichiyo اولین نویسنده حرفه ای خانم در ادبیات مدرن ژاپنی. در سن 17 سالگی به خاطر فوت پدرش با کارهای سوزن دوزی و شستشو و ... به خانواده اش کمک می کرده. در سن 20 سالگی اولین رمانش رو می نویسه و ازدواج می کنه. سال 1894 چند رمان معروف ژاپنی رو نوشته و در اوج شکوفایی در سال 1896 و در سن 24 سالگی به خاطر بیماری سل زندگی رو وداع گفته.

اسکناس 10،000 ینی: Fukuzawa Yukichi به عنوان یک نویسنده و روشنفکر برای تحول بزرگ ژاپن یعنی دوره "میجی" تلاشهای زیادی کرده و به عنوان پدر ژاپن مدرن شناخته می شه. در سال 1835 دریک خانواده سطح پایین سامورایی به دنیا اومده و با تحصیل زبان هلندی به عنوان مترجم شروع به کار می کنه اما با دیدن بازرگانان که به انگلیسی صحبت می کردند شروع به آموزش زبان انگلیسی می کنه. که به علت نبود دیکشنری انگلیسی- ژاپنی کارش به کندی پیش می رفته. با سفری به آمریکا، اونجا دیکشنری "وبستر" رو پیدا می کنه و به کمک اون انگلیسی رو یاد می گیره. از موارد جالب زندگیش هم عکسیه که با یک دختر آمریکاییه انداخته که به عنوان یکی از اولین عکسهای تاریخی ژاپن معروفه. با سفرهای زیادی که به کشورهای اروپایی داشته با فرهنگ اونجا و مدرنیزه شدن آشنا می شه. از جمله کارهای او نوشتن دیکشنری انگلیسی-ژاپنی و مجموعه غرب(Seiyo Jijo ) است.

5 Comments:
Anonymous Anonymous said...
جالب بود

Blogger Unknown said...
جالب بود. راستی من یه اسکناس دو هزار ینی جدید دارم که یه سال پیش دستم اومد اما دلم نمیاد خرجش کنم.

Anonymous Anonymous said...
خیلی جالب بود. اینکه به جای سیاسیون و دولتمردان از نوابغ خودشون برای تصویر روی پول استفاده کردن از نظر من تحسین برانگیزه.

Anonymous Anonymous said...
سلام.خیلی کامل نوشتی.من هم پارسال نوشتم ولی نه به این جذابیت!!!!!

Anonymous Anonymous said...
من جند روز پیش این موضوع تو ذهنم اومد که از اسکناسها بنویسم از اینکه شما هم توضیج دادید ممنون . فکر می کنم بد نباشه هر کس از پولهای رایج همون کشور بنویسه .