ترنم گل سرخ
این وبلاگ سعی در اطلاع رسانی نکات مثبت زندگی در ژاپن دارد.
Sunday, February 12, 2006
نوریNori

برای خیلی از دوستانی که ایران زندگی می کنند و یا در کشورهایی زندگی می کنند که با دریا فاصله دارند غذاهایی دریایی زیاد اهمیت نداره و بیشتر جنبه تفننی اون اهمیت داره. اما توی کشورهایی مثل ژاپن که جمعیت زیاد و زمین کمی دارند استفاده از منابع غنی دریایی از اهمیت ویژه ای برخورداره. ژاپنیها در جیره غذایی روزانه شون مثالهای فراوانی از این غذاهای دریایی دارند. در این بین علفهای دریایی جای ویژه ای دارند.

"نوری" نوعی علف دریاییه که در کشورهای ژاپن، کره و چین زیاد مصرف می شه. قبلا" که مصرف خیلی زیادی نداشته فقط از سطح دریا حمع آوری می شده اما امروزه به خاطر مصرف زیاد اون در مناطق کم عمق دریا کشت می شه. گیاهچه های این گیاه دریایی رو در محلهایی از دریا که توریهای خاصی قرار دادند رها می کنند و این علفهای دریایی به اونها چسبیده و رشد می کنند. دوره کاشت بذر تا برداشت اولین محصول 45 روز طول می کشه و هر گیاه قابلیت چنیدن بار برداشت رو داره. کارهای کاشت و برداشت با قایق انجام می شه.

دریای "آری آکه" در جزیره کیوشو - ژاپن، بین استانهای "ساگا" و "ناکازاکی"، به علت عمق خیلی کم آب محل مناسبی برای پرورش این علف دریایی است. عمق آب این دریا به حدی است که در بعضی مواقع در زمان جزر زمین گلی کف دریا برای کیلومترها دیده می شه.

محصول برداشت شده رو معمولا" پس از پختن اولیه و خشک کردن به صورت لایه های نازک کاغذی مانند که رنگ سبز تیره ای دارند در میآرند. بیشترین مصرف نوری در ژاپن برای پیچیدن برنج است. البته نوع خرد شده و یا شکلهای دیگه اون هم توی بسیاری از غذاهای ژاپنی رد پایی داره.

5 Comments:
Anonymous Anonymous said...
خوش اومدی خانومی. کجا بودی؟ دلم برات تنگ شده بود. مثل همیشه با یه مطلب جالب اومدی. راستی ببینم از مزه نوری خوشت می آد. من که اولا اصلا نمی تونستم تحملش کنم. مزه و بوش مثل لجن حوض می موند!! ولی خوب حالا کم و بیش بهش عادت کردم. شنیدم خاصیت های زیادی هم داره

Blogger Unknown said...
من جدیدن خیلی از این نوری ها خوشم اومده. اونیگیری با میگو و مایونز خیلی خوشمزه استو.

Anonymous Anonymous said...
من که نمی دونستم خودشون رو هم برای کشت نوری به زحمت میاندازن!من هنوز به خوردنش عادت نکردم.اما این کوچولوی ما که از 6 ماهگی اینجا بوده،درسته نوری رو قورت می ده

Blogger گل سرخ said...
ممنون که به اینجا سر زدید. حقیقتش اینه که ما هم از این نوری ها خوشمون نیومده. چند باری به زور خوردیم ولی یکی از دوستان ایرونیمون که بچه داره در مورد علاقه بیش از حد بچه هاشون به نوری زیاد تعریف می کنه.

Anonymous Anonymous said...
thank you was nice