ترنم گل سرخ
این وبلاگ سعی در اطلاع رسانی نکات مثبت زندگی در ژاپن دارد.
Saturday, September 10, 2005
باورهای غلط یا خرافات

باورهای غلط یا خرافات در همه فرهنگ ها وجود دارند و گاهی اینقدر هم بهشون اعتقاد ایجاد شده که خدا میدونه، هرچند که ممکنه دور از واقیعت باشند. اما بالاخره نسل به نسل گذشتند و تا به امروز که با وجود پیشرفت های بشر اعتقاد و باورشون خنده داره و با کمی فکر کردن میشه فهمید که در قدیم برای اینکه مردم بعضی کارها رو انجام ندند در این قالب آورده شدند و به تدریج هم شایع شدند و از اونجا هم که همیشه انسانهای ساده لوح در هر دوره و زمانی هستند اونها رو حفظ کردند.

اینا رو گفتم تا چند تا از خرافات رایج در بین ژاپنیها که از اینجا خوندم بگم:

نحسی عدد چهار
عدد چهار رو عدد نحسی می دونند به این دلیل که در زبان ژاپنی به عدد چهار "شی" گفته میشه که مرگ هم همینطوری تلفظ میشه. بیشتر بیمارستانها و هتل ها در ژاپن اتاق شماره چهار ندارند.

ناخن گرفتن در شب
این یکی در ایران هم رایجه ...که شب نباید ناخن ها رو گرفت که ژاپنی ها اعتقاد دارند در اینصورت طرف وقتی والدینش رو از دست بده کنارشون نخواهد بود.

دراز کشیدن
دراز کشیدن پس از صرف غذا که در اینصورت فرد تبدیل به گاو میشه.

سوت زدن
سوت زدن در شب که یه مار میاد سر وقتشون.

گربه سیاه
این یکی در بیشتر کشور ها رایجه.راه رفتن گربه سیاه جلوی فرد بدبیاری و بد شانسی میاره.

در اکثر معابد و شراین های ژاپنی فروشگاهای هست که یه چیزی های به اسم طلسم می فروشند که به شکل کیسه های کوچولوی پارچه ای یا چرمی یا به شکل گوسفند و... هست. قیمت نسبتا" بالایی دارند که درآمدش صرف معابد می شه و بر این باورند که برای صاحبش خوش شانسی می آره. این طلسم ها برای سلامتی، پولدار شدن، عشق، موفق شدن در امتحان، ایمن بودن در خیابان، حتی داشتن نوزاد پسر، زیبایی و ... هستند.
یکی از دوستان هدیه ای رو از یه ژاپنی دریافت کرده بود که یکی از این طلسمها بود. به شوخی می گفت توی سالی که این طلسم رو داشتم همش بدبیاری داشتم و وقتی دورش انداختم از شر بد بیاریها راحت شدم.

حالا یه خرافه واقعا"گنده که توی تایوان معروفه و من از یکی از دوستانم شنیدم اینه که اگه یه گربه (نمی دونم چه رنگی) از روی مرده بپره اون زنده میشه!!!!

5 Comments:
Blogger Cyrus said...
Well, Japanese are among those resistive nations keeping all their superstitions in their modern life. There are huge number of strange believes here.
And about number 4: Yes. Even residencies do not have a room which ends with 4. Just like mine. We have 101,102,103,105, and 106 in our building...

Anonymous Anonymous said...
ترنم گل سرخ نازنين اول که از آشنايی با وبلاگت خيلی خوشحالم . من تو کامنتها دوتا کامنت از شما دارم نميدونم کدوم واقعا خودت هستی و کدوم کامنت جعلی هست ميشه يه نگاه کنی و اگر نظری داشتی به من خبری بدی. ممنونم ازت .http://tilacacatus.blogspot.com/

Anonymous Anonymous said...
دوست عزیز من با هدف ایجاد ارتباط مستمر بین وبلاگ های ایرانیان خارج از کشور گروهی به این نام ایچاد کرده ام. لطفا در صورت تمایل به عضویت در این یاهو گروه ادرس ایمیل خود را به ادرس زیر ارسال دارید تا برایتان دعوت نامه ارسال گردد. با تشکر . خاطراتچی:bakhateratam@yahoo.com

Anonymous Anonymous said...
سلام. اولین بار است که به وبلاگ تان سر میزنم. جالب و خواندنی است. مطالب تان برایم تازگی داشت و نثرتان هم روان و گیراست. لینک تان را در وبلاگم خواهم گذاشت. در مورد خرافات هم جالب بود. و جالب تر اینکه گاهی برخی خرافات چنان در مناطق مختلف شایع است که انسان شک میکند مبادا حقیقت داشته باشند. البته برای مواردی چون نحسی عدد 4، نمیتوان چنین چیزی گفت چون در کشور ما عدد 13 نحس است!!!

Anonymous Anonymous said...
سلام. عدد چهار رو از دوست ژانيم شنيدم ولي به طور کلي مثل ايران در بين نسل جوونشون کمتره ... ميگم اينجا از پرشين بلاگ هم سخت تر ميشه کامنت گذاشت يه پتيش هم شما درست کنيد!!!