ترنم گل سرخ
این وبلاگ سعی در اطلاع رسانی نکات مثبت زندگی در ژاپن دارد.
Friday, September 02, 2005
طوفان

هفته گذشته گردباد کاترینا قسمتهای زیادی از آمریکا را به هم ریخت و خسارات مالی فراوانی به جا گذاشت. قسمتهای جنوب شرقی آمریکا که در کنار اقیانوس اطلس واقع شدند، واز جمله ایالت فلوریدا هر ساله شاهد تندبادهای شدید هستند.

ژاپن هم به دلیل واقع شدن در کنار اقیانوس، در معرض طوفان قرار گرفته. تقریبا" دو هفته پیش دو طوفان نسبتا" شدید (شماره 11 و 12) به طرف ژاپن می اومدند که خوشبختانه یکی از اونها با فاصله و دیگری از بعضی قسمتهای میانی ژاپن رد شد. سازمان هواشناسی ژاپن برای هفته آینده هم طوفان نسبتا" بزرگی رو پیشبینی کرده که به طرف قسمتهای جنوبی ژاپن (بیشتر جزیره کیوشو) می آد. البته به دلیل تغییرات شرایط آب و هوایی هنوز مسیردقیق اون به طور کامل مشخص نیست.

یاد سریالها و فیلمهای ژاپنی که توی ایران دیده بودم،افتادم. " سریال روزهای زندگی" یا همون "هانیکو" و سریال "از سرزمینهای شمالی" یا به ژاپنی "کیتا نی کونی کارا". توی این فیلمها دیده بودم که مردم ژاپن اون سالها خیلی با مشکل و قحطی زندگی می کردند. عوامل مختلفی مثل جنگ، جزیره ای بودن ژاپن و طوفان دست تو دست هم داده بودند تا این مشکلات رو ایجاد کنند.

در مدتی که اینجام، دیدم که یکی از چیزایی که توی اخبار هواشناسی در فصل تابستون و بهار برای بسیاری مهم می شه همون طوفانها هستند.

طوفانهای که طرف ژاپن می آند رو از اول بهار هر سال شماره گذاری می کنند. از زمانی که جهت حرکت اون معلوم می شه مدام توی اخبار گزارش می کنند که الان کجاست، چه قدرتی داره و احتمالا" به کجا قصد داره بره.

آمار یکصد ساله اخیر ژاپن نشون می ده که به طور متوسط 16 طوفان در سال به طرف ژاپن می آند. جهت حرکت طوفانهای هر فصل با هم متفاوته. این طوفانها خسارات زیادی به قسمتهای مختلف و مخصوصا" کشاورزی وارد می کنند.

4 Comments:
Anonymous Anonymous said...
امیدوارم که همیشه در سلامت باشید ضمنا اين بار خاطراتچی به کنتور خوان ها گير داده

Anonymous Anonymous said...
omidvaram tu japan zendegi sarshar az shadi va movafagiyat dashte bashi.

Blogger Cyrus said...
Yes.
The new one will come to the city tomorrow for sure. It is equal to category-5 hurricanes in U.S.
At the moment, we are closing everything to prevent any kind of damage, you know.

Anonymous Anonymous said...
omidvaram baratun moshkeli pish pish nayad va tayfun harchezudtar tamam behse.age az khune birun narid etefagi nemiofte,dar panahe khoda