ترنم گل سرخ
این وبلاگ سعی در اطلاع رسانی نکات مثبت زندگی در ژاپن دارد.
Friday, August 19, 2005
بونسای


یکی از هنرهای خیلی زیبایی ژاپنی پرورش درختان به صورت "بونسای" است. بعضی از این گیاهان واقعا" زیبا بوده و ارزش زیادی هم دارند. این هنر برای هزاران سال در چین رواج داشته و پس از ارتباط فرهنگی بین چین و ژاپن، به ژاپن منتقل شده .
بونسای از دو کلمه ژاپنی "بون=سینی" و "سای= کاشتن" تشکیل شده و در اصل به معنی کاشت درختان توی سینی (ظروف کشیده و کم عمق) است. در این هنر سعی می شه درختان را به صورت فرم پاکوتاه به اشکال گوناگون دربیارند. شکل بونسای خیلی مهمه و مفهوم اون رو می رسونه. در پرورش یک بونسای همچنین ظرف کاشت و تناسب اون با شکل گیاه نیز اهمیت زیادی داره.
بعضی از هنرمندان این هنر، بونساهای خیلی کوچک که حتی گاهی اوقات کوچکتر از کف دست هستند را پرورش می دهند که به اسم "مینی بونسای" شناخته می شند.
بونسای حاصل تلفیق هنر با علم باغبانی است. برای پرورش یک بونسای دونستن علوم باغبانی، نوردهی، تغذیه، نیاز آبی و همچنین هرس شاخه، برگ و ریشه لازمه. به این ترتیب که با استفاده از روشهای خاص رشد گیاه را کم می کنند به طوری که به سلامت آن لطمه ای وارد نشه و هرس ریشه و برگ در فصل رشد باعث کاهش رشدش می شه. همچنین برای شکل دادن به گیاه در سالهای اول از سیمهای فلزی استفاده می شه و به وسیله آنها شاخه ها را به هر طرفی که می خواند خم می کنند و با مرور زمان شکل دلخواه را به گیاه انتقال می دند. تناسب درست بین اجزاء گیاه و همچنین تامین نیاز گیاه به پرورش یک بونسای سالم و زیبا کمک فراوانی می کنه. اگر مایل به دونستن بیشتر در مورد بونسای هستید می تونید اینجا اطلاعات خوبی رو به انگلیسی پیدا کنید.
3 Comments:
Blogger Cyrus said...
Interesting info. Very nice.
But I did not underestand about the roots. How to cut them? Maybe I got to read the link.

Anonymous Anonymous said...
سال روز تولد امام تمامی عدالت جویان عالم مولا علی (ع) و روز پدر بر همگا ن مبارک باد

Blogger گل سرخ said...
ِDear Cyrus
thanks for comment. there are two methods for root pruning. first, you can bring out plant of soil and then cut some of roots. but this method maily is recommended in dormancy and/or quiescence season. other method is possible every time. you can divide pot aria to five or six part and every six months take out all of the soil and roots and replace new soil.