ترنم گل سرخ
این وبلاگ سعی در اطلاع رسانی نکات مثبت زندگی در ژاپن دارد.
Wednesday, August 17, 2005
زلزله شمال ژاپن
دیروز عصر توی خبرها شنیدم و دیدم که توی شمال ژاپن زلزله آمده. قدرت زلزله هم بر اساس واحد های مختلف 6.8 و 7.2 گفته شد. من توی ایران چندین بار زلزله حدود 5 ریشتری رو حس کرده بودم و درست روز عید نوروز امسال هم زلزله ای حدود 7 ریشتر رو هم اینجا حس کردم. از نظر ما ایرانیها و بسیاری از کشورهای دیگه که پس از هر زلزله تلفات زیاد جانی و مالی را دیده ایم زلزله خیلی وحشتناک و واقعا" باید ترسناک باشه. اما ما اینجا وقتی برخورد خود ژاپنیها رو با زلزله می بینیم متوجه می شیم که واقعا اون تصوری که ما از زلزله داریم به خاطر عدم ایمنی خونه ها و مکانهای عمومی ماست نه خود زلزله. اگه بخوایم نسبت زلزله های که توی ژاپن میآد رو با ایران مقایسه کنیم اینجا خیلی بیشتره، شدت بالاتری داره و بسیاری از موارد با سونامی یا همون امواج سهمگین دریا توامه.
ما خیلی موقعه ها می گیم پیشگیری بهتر از درمانه. اما توی عمل نه پیشگیری می کنیم و نه درمان. اینجا دقیقا" برعکسه.
اصول اولیه پیشگیری از تخریب رو کاملا" در ساخت و سازها رعایت کرده و می کنند. مقاومت ساختمانها رو افزایش دادند. بعد از هر حرکت جزئی زمین، تمام موارد ایمنی به سرعت اجراء می شه. مثلا" گاز بلافاصله قطع می شه، بخاری های نفتی مجهز به سیستمیند که بلافاصله پس ازتکان خوردن خاموش می شند، اتوبانها بسته می شند و قطارها توقف می کنند(البته همه به صورت خودکار).
از اونطرف حدود 2 دقیقه پس از زلزله، تلویزیون اخبار اون و احتمال اینکه سونامی در پی داشته باشه رو می گه.
از همه اینها مهمتر اینکه مردم هم آرامش دارن (که حاصل آموزشهای درسته) و این خود باعث بهبود کمک رسانی و امداد در صورت لزوم می شه.
یادمه بعد از زلزله روز عید امسال که تلوزیون با مردم مصاحبه می کرد همه با خنده داشتند در مورد زلزله صحبت می کردند. ما که ترسیده بودیم از طرز برخورد اونها احساس آرامش کردیم

به امید اون روزی که در کشورما هم با پدیده های طبیعی ....
1 Comments:
Blogger Cyrus said...
Hi.
Nice post.
Anyway, don't worry about the reaction of the people in Iran. You know, at the instance of the earthquake, everything is collapsed. So, no time for any kind of movement or reaction...