ترنم گل سرخ
این وبلاگ سعی در اطلاع رسانی نکات مثبت زندگی در ژاپن دارد.
Wednesday, June 29, 2005
Kaki یا خرمالو

خرمالو امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا کشت و کار می شه. در ژاپن به اون" کاکی" گفته میشه و قدیمی ترین درخت خرمالو شناخته شده در ژاپن 600 سال قدمت و حدود 20 متره طول داره.
در فارسی خرمالو یعنی میوه ای که شبیه خرما ست و دلیل این نام گذاری مقایسه گسی خرمای نارس یا "خارک "با خرمالو ست. اما زمانی که توی ژاپن خرمالو می خوریم علاوه بر اینکه احساس گسی در دهان نمی کنیم مبینیم که این خرمالو ها یک تا چهار تا هسته قهوای رنگ هم دارند. دلیلش اینه که بیشتر ارقام خرمالوهای ژاپنی غیر گس هستند و انواعی که گس هستند را قبل از عرضه به بازار به روشهایی مانند عبور از اتاق حاوی دی اکسید کربن و قرار دادن در آبگرم حدود 40 درجه سانتیگراد به مدت حدود 20 ساعت و در بعضی موارد معدود با محلولپاشی اتانول گسی رو از بین می برند. یکی از روشهای معمول و سنتی در ژاپن خشک کردنه که در بسیاری از مناطق ژاپن دیده می شه و خرمالوها رو پوست مکنند و با استفاده از نخ آویزان مکنند تا خشک شود که منظره جالبی رو در بالکن ها به وجود میاره.
ژاپنیها استفاده های فراوانی از این گیاه با ارزش می کردند که امروزه این استفاده ها کمتر شده. از این میوه روغنی تهیه می شده که ضد آب بوده و به همین دلیل برای چرب کردن چترهای قدیمی و بادبانهای قایقهای ماهیگیری استفاده می شده . چوب مرغوبی هم داره که از اون برای ساخت وسایل با ارزش چوبی استفاده می شده.
یکی از ارقام معروف خرمالو در ژاپن رقم "هیراتانه ناشی" هست که این اسم به معنی خرمالوی چهارگوش غیر گس و هسته داره تنوع خرمالو در ژاپن واقعا محشره.